راهنمای خرید و نحوه ارسال سفارشات

نحوه ثبت سفارش

ارسال سریع و دقیق سفارش‌ها منوط به ثبت و تکمیل سفارش در وب‌سایت فروشگاه می‌باشد. ازاین‌ رو ثبت سفارش تلفنی خارج از حیطه اختیارات فروشگاه خواهد بود. شایان‌ذکر است به سفارش‌ها ثبت‌شده بدون تکمیل مراحل پرداخت و رسیدن به وضعیت «پرداخت تائید شده» (پرداخت به هر نوع که در فروشگاه قیدشده باشد) رسیدگی نمی‌گردد.


نحوه ارسال سفارش و هزینه‌های مربوطه

سفارش‌ها در شرایط عادی حداکثر طی دو روز کاری پس از تکمیل سفارش پردازش می‌گردند؛ در این حالت وضعیت سفارش به «در دست اقدام» تغییر می‌کند. این زمان در شرایط خاص و ایام پیک کاری، احتمال افزایش به دو یا سه روز کاری را خواهد داشت و در صورت تأخیر بیشتر از طریق ارتباطات الکترونیک به اطلاع مشتری خواهد رسید. زمان تحویل بسته به مشتری نیز بستگی به روش ارسال کالا دارد. سفارش‌ها ثبت‌شده طبق روشی که در زمان ثبت سفارش تعیین می‌شود، ارسال می‌گردد و هزینه بسته‌بندی و ارسال سفارش‌ها بر عهده مشتری می‌باشد. هزینه بسته‌بندی به نسبت تعداد ردیف کالای خریداری‌شده، به هزینه ارسال اضافه گشته و در مرحله پرداخت به مشتری اعلام می‌گردد.

با توجه به اینکه تمام مرسولات بیمه می‌شوند، تمام مسئولیت‌ها و آسیب‌های احتمالی در حین حمل بر عهده طرف قرارداد حمل کالا بوده و هرگونه پیگیری بر عهده خریدار بوده و فروشگاه تنها بر اساس تعهد معنوی، در حد توان در این مسیر مشتریان را یاری خواهد کرد.

هزینه‌های حمل سفارش‌ها به عهده مشتری می‌باشد. انواع روش‌های حمل در مرحله ثبت سفارش نمایش داده‌شده و با توجه به نوع درخواست و سلیقه خریداران قابل انتخاب می‌باشد.

هزینه اخذ شده برای ارسال با پست، به‌صورت متوسط محاسبه‌شده و در دو مبلغ ثابت برای پست پیشتاز و سفارشی به هنگام انتخاب شیوه ارسال به مبلغ پرداختی اضافه می‌گردد که شامل هزینه ملزومات بسته‌بندی و هزینه پستی می‌باشد که بدون در نظر گرفتن وزن مرسوله محاسبه شده است. روش ارسال با باربری (تحویل به اتوبوس‌های بین‌شهری) شامل هزینه ارسال بسته از دفتر فروش به شرکت باربری بوده و این فروشگاه اطلاع دقیقی از هزینه‌های حمل کالا ندارد. ارسال با تیپاکس تنها به شهرهایی که دفتر تیپاکس در آن‌ها فعال می‌باشد مقدور خواهد بود. در نظر داشته باشید به دلیل پس کرایه بودن ارسال با باربری یا تیپاکس، امکان ارسال سفارشاتی که مبلغ آنها پایینتر از حداقل هزینه این دو روش ارسال باشند، میسر نمی‌باشد.

همچنین امکان اضافه شدن هزینه بسته بندی برای هر سفارش نسبت به تعداد اقلام آن وجود دارد.

پس از ارسال وضعیت سفارش به «جمع آوری شده» تغییر می‌کند. درج کد رهگیری و شماره بارنامه مرسولات، یک روز کاری پس از ارسال انجام خواهد یافت که پس‌ازآن وضعیت سفارش به «حمل شد» تغییر خواهد کرد. فایل الکترونیکی (فاقد مهر) برگ خرید سفارش‌ها، از قسمت «سفارش‌ها اخیر من / تاریخچه سفارش‌ها» قابل دانلود است.

برد های الکترونیکی ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر نو از دفتر آذربایجان شرقی شهرستان سهند ارسال می شود.


روش‌های پرداخت

پرداخت مبلغ سفارش به دو صورت پرداخت آنلاین و پرداخت به‌وسیله فیش بانکی مقدور می‌باشد که در زمان ثبت سفارش قابل‌مشاهده است. سریع‌ترین و امن‌ترین روش پرداخت به‌صورت آنلاین می‌باشد. در روش پرداخت به‌وسیله فیش بانکی، می‌توانید با مراجعه به صفحه «پرداخت» از اطلاعات حساب‌های بانکی مطلع شده و یا به صفحه پرداخت آنلاین دسترسی پیدا کنید. توجه شود در روش پرداخت به‌وسیله فیش بانکی لازم است پس از واریز به حساب (به هر یک از انواع روشهای انتقال وجه بانکی یا آنلاین)، اطلاعات پرداخت به صورت تلفنی یا ایمیل به فروشگاه اعلام گردد.


پیگیری سفارش‌ها

وضعیت سفارش‌های ثبت‌شده، در قسمت جزئیات صفحه «سفارش‌ها اخیر من / تاریخچه سفارش‌ها»  قابل مشاهده می‌باشد. تمامی سفارش‌هایی که تکمیل‌شده و به وضعیت «پرداخت تائید شده» رسیده باشند، در اسرع وقت پردازش شده و به وضعیت «در دست اقدام» تغییر وضعیت می‌دهند. این وضعیت نشانگر شروع عملیات جمع‌آوری سفارش می‌باشد. هرگونه تغییر در اقلام سفارش تنها قبل از این مرحله و در صورت هماهنگی با دفتر فروش امکان‌پذیر خواهد بود. 

در صورت نیاز به هماهنگی در حین آماده‌سازی سفارش، با شماره تماس‌های اعلام‌شده از سوی مشتری تماس حاصل می‌گردد. در صورت بروز مشکلی درروند جمع‌آوری سفارش که به نظر کارشناسان فروش امکان ارسال بسته را صلب نماید و امکان تماس با مشتری نیز فراهم نگردد، سفارش به وضعیت «معطله» درآمده، مراتب به‌وسیله سایر ارتباطات الکترونیک به مشتری اعلام‌شده و تا تماس مشتری با فروشگاه، سفارش در این وضعیت باقی خواهد ماند.

پس از خروج بسته‌ها از انبار و تحویل سفارش به شرکت حمل کالا (پست، تیپاکس، باربری)، وضعیت سفارش به «جمع‌آوری شده» تغییر می‌یابد. بدیهی است هرگونه تغییر در محتویات سفارش در این مرحله امکان‌پذیر نخواهد بود.

کدهای رهگیری و شماره بارنامه مرسولات، حداکثر یک روز کاری پس از ارسال در قسمت مربوطه درج‌شده و از طریق صفحه تاریخچه سفارش‌ها قابل‌دسترسی می‌باشد. پس از ورود این اطلاعات وضعیت سفارش به «حمل شده» تغییر می‌یابد.

دقت داشته باشید تغییر وضعیت سفارش به‌تمامی حالات مذکور از طریق ایمیل و پیامک (در صورت عدم مسدودسازی پیامک‌های انبوه) به اطلاع مشتری می‌رسد.


روش‌های ارسال سفارش

ارسال کلیه سفارش‌ها از دفتر مرکزی فروشگاه الک 20  انجام می‌پذیرد. سفارش‌ها ثبت‌شده طبق روشی که در زمان ثبت سفارش تعیین می‌شود، ارسال می‌شوند که مشخصات و زمان حمل مربوطه به تشریح توضیح داده می‌شود. نکته مهم اینکه حداکثر وزن بسته برای ارسال با پست 10 کیلوگرم می‌باشد که در صورت بیشتر شدن وزن، مراتب برای تغییر نوع ارسال به پس‌کرایه به اطلاع مشتری رسیده و مبلغ پرداختی برای هزینه پست عودت داده می‌شود.


پست پیشتاز:

زمان حمل اعلامی شرکت پست در این روش 1 تا 3 روز است که برای مراکز استان 1 تا 2 روز، ‌شهرستان‌های بزرگ 2 تا 3 روز و شهرهای کوچک و روستاها 3 روز می‌باشد. هرگونه تأخیر در این زمان‌بندی بر عهده شرکت پست بوده و خارج از مسئولیت فروشگاه می‌باشد. مرسولات ارسالی با پست از «سامانه رهگیری مرسولات پستی» قابل رهگیری می باشند.


تیپاکس:

تیپاکس یک شرکت حمل‌ونقل خصوصی است که تنها در برخی شهرهای ایران خدمات‌رسانی می‌کند (شهرها و شهرستان‌های بزرگ). 

زمان حمل اعلامی شرکت تیپاکس در این روش 1 تا 2 روز است و هزینه حمل بسته‌ها نیز با توجه به وزن بسته‌ها تعیین می‌شود. در این روش بسته‌ها به‌صورت پس‌کرایه ارسال می‌شوند و به این معنی که تنها هزینه خدمات در زمان سفارش دریافت می‌شود و هزینه حمل بسته در زمان تحویل بسته به مشتری از وی دریافت می‌شود.


باربری و ترمینال:

در این دو روش نیز همانند تیپاکس بسته‌ها به‌صورت پس‌کرایه ارسال‌شده و امکان ارسال بسته‌ها به تمام شهرهای کشور مقدور می‌باشد. تمامی سفارش‌ها در این روش به‌صورت پیش‌فرض تحویل انبار شرکت‌های مسافربری (ارسال با اتوبوس) می‌شوند.


تجمیع با سفارش قبل:

پس از ثبت و تایید پرداخت یک سفارش، فرصتی یک ساعته برای ثبت سفارشی دیگر با روش ارسال "تجمیع با سفارش قبل" وجود دارد. در این روش ارسال، فقط سفارش دوم بدون هزینه اضافی با سفارش اول تجمیع شده و در قالب یک سفارش واحد ارسال خواهند شد. پس از گذشت یک ساعت از سفارش اول، این گزینه غیر فعال شده و سفارش جدید، در قالب یک سفارش مجزا پردازش خواهد شد. همچنین سفارشات دوم به بعد نیز به عنوان سفارش مجزا محسوب خواهد شد. هرگونه درخواست دیگر خارج از این قالب برای ارسال دو یا چند سفارش به صورت واحد، غیر قابل انجام خواهد بود.


نکته مهم: 

- تمامی بسته‌های ارسالی به‌صورت کاملاً استاندارد و بر اساس ضوابط تعریف‌شده برای بسته‌بندی تحویل پست (پیشتاز و سفارشی) و تیپاکس شده و در زمان ارسال بیمه می‌شوند، اما این بیمه تنها شامل عدم تحویل به گیرنده، به‌واسطه مفقودی، ‌آتش‌سوزی و ... بوده و در صورت کوتاهی و حمل نامناسب شرکت‌های فوق، ‌هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه فروشگاه نخواهد بود.

- با توجه به پسکرایه بودن روشهای تیپاکس و باربری، سفارشات با مبلغ پایین تر از میزان معمول به این دو روش ارسال نخواهند شد.